Kjøp boka
Ankerfeste - havner og historier fra Sørlandet selges hos bokhandleren.
Er boka ikke tilgjengelig eller midliertidig utsolgt kan Ankerfeste bestilles. Bokhandler vil da i løpet av et par dager få den levert via forlagets distribusjonsavtale med Forlagssentralen.
Boka kan også bestilles her:
VIPPS 930 34 088 Send samtidig SMS eller epost til post@eneaforlag med leveringsadresse
Pris kr 279.- fritt tilsendt
Dra til sjøs
Gleden med maritim brukskunst
Festivalen i trebåtbyen Risør er en årlig mønstring av det beste som lages av framifrå, flytende håndverk. Den hvite Sørlandsbyen er også hjemmehavn for redningsskøyta Risør II. Mellom den legendarisk Colin Archer-skuta og våre forfedres vikingskip er det et spenn på tusen år, men begge er bygd over samme lest med formfullendte, vakre skrog som tåler mye sjø. Det er ikke tilfeldig at båtbygging er nordmenns viktigste bidrag til den kulturelle verdensarven.
Havna: Tollbodbrygga - midt i smørøyet
Hvis du noen gang skal bo i båt i en by, så skal du velge Risør. Gjestehavna finner du mellom Tollboden og Akvariet – der det også er tilrettelagt med servicebygg. På begge sider av steinmoloen er det longside fortøyning. I tillegg kan Risør tilby en rekke spennende ankringsplasser på øyene som er godt tilrettelagt.
Sjøslaget i havna
Gleden med maritim brukskunst
Kanonjolla slår tilbake
I juli 1812 senkes flaggskipet Najaden. Denne juvelen av et fartøy var omtrent den eneste som fortsatt fløt i vår engang så stolte marine. I fem år har kongeriket Danmark-Norge vært i konflikt med verdens største sjøkrigsmakt. De mange sjøslagene som båter fra vårt lille tvilling-rike har utkjempet har satt sine spor, men heldigvis har vi igjen noen mindre kanonjoller med et sammenraska lokalt mannskap.
Under slaget på Lyngør havn skal det vise seg at kanonjollas nådeløse, maritim geriljakrig kan være svært effektiv i kampen mot et gigantisk engelsk krigsskip.
Havna: Lyngør - vel bevart innaskjærs
Sør for Lyngør er det flere gode ankringsplasser i området ved Askerøya. På yttersida av øya er det et par gode bukter som er avmerket på sjøkartet. Den største heter Hovik og er tilrettelagt med teltplass og tre enkle friluftstoalett. Lengst ute ligger det som i realiteten er tre sammenhengende øyer. Gåsholmen, Nautholmen og Mærholmen er nok det området som flest båtfolk foretrekker å senke dreggen.
Komponistens nødhavn
Hell i uhellet
Sommeren 1839 må ha vært usedvanlig kjip for den tyske komponisten Richard Wagner. For å komme unna aggressive pengefolk velger komponisten og hans hustru å flykte. Skuta kommer ut i et skikkelig drittvær i Skagerrak, der vinden røsker i riggen og bølgene fører farkosten viljeløst av sted.
I Oksefjorden ankrer fartøyet opp og når sjømennene senker seilene gjaller det kraftfulle sjømannssjantis mot den steile bergveggen. Komponisten lar seg umiddelbart trollbinde. Det er her Richard Wagner får ideen til operaen Den flyvende hollender. Ekkoet fra mannskapets sang skal bli brukt som et effektfullt tema i Wagners kommende storverk.
Havna: Oksefjorden - idyll utenfor allfarvei
Furøy innerst i Oksefjorden er en av disse perlene som bare imponerer. Midt på øya finner du det flotte herskapshuset som ble bygd av familien Smith. En idyllisk tursti slynger seg gjennom den spennende skogen.
I dag kan du fritt fortøye i dette innbydende øyriket som har vunnet pris som landets best tilrettelagte friluftsområde. Ankringsplassen på Furøya og på de to nærliggende nabohavnene på Hestøya og Furuholmen har toalett og brygge. Reisen inn til den mer urbane sjarmen i Tvedestrand gjøres unna på ti minutter
Seilas på dypt vann
Shoppingtur til Kina
Kinakapteiner ble de kalt, disse dristige dypvannseilerne som søker mot horisonter bortenfor alle blåner. Det er de store handelshusene i København som betaler for ekspedisjonen, men mennene på kommandobrua har også andeler i prosjektet. De vil bli rikelig belønnet - hvis skipet noen gang kommer tilbake. Langfart med seilskip til andre kontinenter er nemlig et risikoprosjekt, og det vet hustru og barn som vinker farvel når skuta drar fra Merdø.
Havna: Merdø og Torungen - godt opplyste brygger
Turen fra Arendal og ut til Merdø gjøres unna på en snau halvtime, og det er en enkel sak å finne den vidgjetne uthavna. Først drar du strake veien ut Galtesundet. Når du har begge fyrene på Torungen i siktlinjen, legges kursen hardt mot babord. Et stykke på vei er det mulig å følge den godt merkede leia på yttersida av Tromøya, før du må gå i en god bue inn mot husklyngen som ligger på styrbord side.
Plastic fantastic
Båtbyggerelva
Ved bredden av Nidelva har det i årtier blitt praktisert virtuos båtbyggerkunst. Det var hit du søkte hvis du var på jakt etter sjødyktige farkoster med vakre skrog som kløyver brottsjøen med grasiøse bevegelser - omtrent som når du fører en kniv gjennom mykt smør. Nidelva og omkringliggende herligheter var i noen gylne år båtbyggingens episenter. På ett tidspunkt ble brorparten av lystbåtene som ble produsert i Nord-Europa skipet ut fra produsenter som hadde adresse i nærheten av denne viktige elva ved Arendal.
Havna: Nidelva - rundt elva
Turen rundt Nidelva er klassikeren som alle i Arendal vet å verdsette. Der bymennesker spaserer ned hovedgata velger arendalitter å gjennomføre promenaden i sjekta. Du kan gjerne starte turen i Pollen, som er den maritime utgave av det åpne landsbytorget. Derfra tøffer du forbi Arendals gamle rådhus, en staselig bygning fra 1815 som er ett av landets største trebygg, før du smyger deg inn i det smale sundet mellom fastlandet og Hisøya.
Søllings losskøyte
Livreddende propaganda
Sølling klarte utvilsomt å gjøre losbåten tryggere og han bidro dermed til at færre enker og faderløse endte på fattigkassa. Han var også en suveren ener i bruk av spektakulære knep for å selge inn et budskap - moderne markedsførere har mye å lære av mannens proffe kampanjer. Helt til det siste holdt han på, til og med arbeidet med å sikre ettermælet er regissert helt ned til minste detalj. Peter Norden Sølling skal selv ha betalt for minnetavlen og egenhendig skrevet teksten som hyller hans store bragd - det er slik du bygger deg et slitesterk image.
Havna: Maløyene - høyt skattet skjærgård
Kalven ved Maløyene er den største og kanskje mest populære naturhavna blant de bynære ankringsplassene. Området består av tre øyer som omkranser en godt skjermet bukt. Her er det innseiling fra tre ulike himmelretninger og god dybde, noe som gjør lagunen populær blant seilerne. I riktig gamle dager var området en viktig uthavn med losstasjon og fast bosetting. I dag er noen solide fortøyningsringer omtrent det eneste som kan minne om aktivitetene i seilskutetiden.
Henrik Ibsens tragedie
Forlis og tilgivelse
Det er en kjentmann fra det lokale kystlaget i Grimstad som viser meg Gjeslingeboen - det ultimate omdreiningspunktet i Henrik Ibsens storslåtte dikt om Terje Vigen. Vi er på vei mot Homborsund fyr og tråkler oss gjennom labyrinten av glattslipte fjell - både over og under vann. Det er i dette farvannet den senere så berømte forfatteren blingsa på kompassretningen.
Havna: Henriks Lundhs frodige øy
Tusenvis av liljer står i full blomst, trærne skyter friske skudd og de åpne jordene er dekket av irrende grønt gress. Den fargerike overrettssakfører Henrik Lundh har egenhendig plantet alle blomstene som gjør Auesøya til et syn for guder. For en botaniker må øya være en sann fryd. For båtfolk som er på jakt etter en lun havn er Auesøya en innertier.
Frisone
Fengselsfugl fremmer folkestyret
Etter å ha sittet fengslet i fem år kommer Hans Nielsen Hauge til Lillesand i 1809. Tiden bak murene har han har brukt til å klekke ut en plan som i all sin enkelhet er nærmest genial. Den geskjeftige mannen ønsket å omdanne havvann til salt, og han klarte attpåtil å overbevise myndighetene om fornuften i et slik prosjekt. Med seg på veien fikk han også en klar advarsel om ikke å tale i forsamlinger. Det gikk ikke så bra, han ble igjen bura inne….
Havna: Fyrhavna - førsteklasses utsikt
Det er rimelig enkelt å ta seg inn til stasjonen. Bortsett fra et par godt synlige skjær som bryter havoverflaten, er det klar bane helt inn til landingsplassen som ligger i skjul for bølgene som skyller inn på yttersida. På Saltholmen er det en liten flytebrygge, men skulle det knipe er det også mulig å feste en taustump i land både ved moloen og på svaberget like nedenfor båthuset. Fra havna og opp til fyret er det er kun et par minutters gange. I hele sommersesongen har fyrstasjonen vertskap fra Lillesand Seilforening som tar imot gjester på det godt opplyste overnattingsstedet.
I kjølvannet til Markus
Nøysom fisker med vid horisont
Gabriel Scott bretter ut en rørende og vakker beretning i det som ble hans viktigste roman. Kilden - Brevet om fiskeren Markus - er fortellingen om den tilsynelatende enfoldige, fattige stumper som kommer til havna som ung mann. Markus holder til i et enkelt krypinn i klova, helt øverst i steinura. I en alder av noen og femti dør han, fattig som ei kirkerotte. Innimellom disse ytterpunktene, og innenfor et geografisk område som strekker seg ut til Risholmgrunnen, utspilles historien om fiskeren som lever et rikt liv. Markus har kanskje ikke all verdens boklig lærdom, men han er en klok mann.
Havna: Indre havn - kjendisholmen
Brekkestø er kanskje Blindleias travleste møteplass. På gjestebrygga er det trangt om saligheten og da må sjøfareren ofte sende mannskapet i land for å proviantere. Spesialiteten til kjøpmannen i bukta er å selge kolossalt store kuler med is som stables oppå hverandre. Denne fargerike kaloribomben skal deretter balanseres ut på en ustø flytebrygge. I neste omgang skal isen holdes med én hånd mens du bruker den andre til å svinge deg elegant opp i båten. Det er ikke alltid manøveren lykkes.
Krig og fred, mot og rot
Trefning dagen før dagen
Det er nok greiest at vår offisielle krigshistorie startet med hendelsene 9. april 1940. Da senket kommandanten på Oscarsborg festning det tyske slagskipet Blücher. Dette blir selve symbolet på djervt lederskap - akkurat den type mot nasjonen trengte.
I virkeligheten startet krigen i Norge dagen i forveien. Om formiddagen 8. april 1940 ble de første kamphandlingene innledet på norsk jord da en polsk ubåt senket et tysk troppetransportskip helt inne i fjæresteinene ved Ågerøya. Episoden på Sørlandet kom dessverre til å bli en forvirrende affære - akkurat den type rot nasjonen minst av alt trengte.
Havna: Nilen - lagune for de innvidde
Nilen er et annet godt skjermet ankringsområde like i nærheten av Ågerøya. Første gangen du skal besøke stedet kan det være litt utfordrende å finne inngangen. Kommer du østfra passerer du Dampskipsbrygga på Ågerøya og fortsetter deretter rett fram helt til du oppdager åpningen mellom Furøya og Sandholmen. Du kan også komme inn til Nilen fra den indre seilingsleia på vestsida av øyene, eller fra passasjen som vender ut mot havet. Dette er den leia som seilbåter og større yachter bruker. Når du har unnagjort manøveren med å komme inn åpner det seg opp en godt skjermet idyll med mange flotte ankringsmuligheter. Nilen har to gode viker og en rekke muligheter for fortøyning langs fjellet på Kalvøya. Området er hundre prosent naturhavn.
Travel uthavn
Kun rikdommen er tilbake
I seilskutenes gylne tidsalder på slutten av 1800-tallet var det travel aktivitet i Gamle Hellesund. Rikdommen som sjøfolkene brakte inn til landet rislet også over den populære havna i Blindleia. Ankringsplassen i skjærgården var i disse velmaktsdagene et senter for velbeslåtte mennesker som på kort tid hadde fått penger mellom hendene. På den største øya i sundet var det både fotograf og hatteforretning. Bak blondegardinene i de hvitmalte skipperhusene ble det skålt i portvin – den gang var det en uhørt luksus i fattiglandet Norge.
Havna: Sandøya - lunt ved skolebrygga
I det trange sundet mellom øyene som omslutter Gamle Hellesund er det mye ståhei store deler av døgnet. Eimen fra svidde grillkoteletter og ståket fra bryggepartyet blander seg med motorduren fra den passerende båttrafikken. Fortøyningsringene og varpepålene som står igjen etter den sagnomsuste seilskutetida er fredet som kulturminner og du er velkommen til å binde tampen i disse. Da får du en framifrå flott utkikksplass, men både seint og tidlig vil du merke gynginga fra farkostene som skal igjennom ett av skjærgårdens travleste knutepunkt.
Da er det et bedre alternativ å dra lengre ut i sundet eller til én av de to offentlige bryggene ved skolehuset. Bryggene ble anlagt for å ta imot barna fra de nærliggende øyene, og i likhet med de øvrige skolebryggene i Blindleia er dette friområder der alle kan ankre opp. Den mest skjermede plassen ligger på østsida av Sandøya.
Revolusjonens røst
I skjul for Stalin
Skjærgården utenfor Kristiansand er en fredens oase – en slags ettertenksomhetens minnelund der du kommer deg unna byens kjas og mas. Det var hit én av Sovjetsamveldets mektigste menn dro da han falt i unåde. Lev Davidovitsj Trotskij var ingen hvem som helst i det revolusjonære maktapparatet. Som Lenins nestleder sto han helt i front i de omveltningene som foregikk i vårt store naboland i øst.
Havna: Østre Randøy - fredens plett med kronglete inngang
Det som engang var et godt bevoktet kystfort utenfor Kristiansand er i dag omdannet til en innertier av en naturhavn med flott brygge, sandstrand og masser av plass. Utfordringen er å finne veien til herligheten, for i motsetning til de omkringliggende naturhavnene på øyene i Randesund, er Østre Randøy fortsatt nokså ukjent territorium for mange båtturister. Ved første øyekast synes det umulig å følge lokalkjente førere i småbåter som smetter inn til den flotte lagunen via Randøysundet, eller Skippergada som passasjen også kalles, men det fins også en annen lei der større båter kan komme seg inn til den godt skjermede bukta.
Dikterens hjemmehavn
Aftenstemning i bukta
På Sørlandet var Krags venner smertelig klar over at dikteren befant seg i en økonomisk hengemyr. En håndfull av forfatterens gode støttespillere går da sammen i et spleiselag og kjøper et gammelt fiskerhjem på Helgøya. Havbugta, som stedet ble kalt, blir gitt i gave til Vilhelm Krag. En sommerdag i 1917 forlot han hovedstaden med et stort reisefølge og mye bagasje. Ekteskapet var gått fullstendig i grus, så alenepappaen måtte ansatt egen pike for å holde orden på de fire barna. Når rutebåten stoppet i Kristiansand, tok han turen innom eksklusive Ernst hotell for å få med et par kelnere og et lass med sjampanje. Selv om Havbugta var nedslitt og manglet møbler, så skulle det i det minste være stil over innflyttingsfesten.
Havna: Olavsundet - fabelaktig ankring
For et trettitalls fastboende og de mange turistene som besøker stedet, er det for så vidt greit at uthavna ikke har dieselpumpe, myntvaskeri, solstudio eller anlegg for høytrykksspyling av undervannskrog. Det er også relativt uproblematisk at en må reise inn til Høllen for å hente hydraulikkolje og andre nødvendigheter, men der går også grensa. Det er ikke greit hvis ei tidligere så livat havn omdannes til et slags meditasjonssenter for sjektefolket der eldre menn kremter høylytt når du skrur på radioen eller lar poden pusle rundt i gummibåten. Heldigvis gikk det ikke slik. Livet i Ny-Hellesund stoppet ikke opp da det gamle skipsverftet ble lagt ned - i stedet åpnet det seg opp nye muligheter.
Russisk tragedie
Fatalt forlis og heroisk redningsdåd
I ettertid er det mulig å se at ulykken kunne vært unngått. Ingermanland var etter datidens målestokk godt utstyrt og bemannet med erfarne sjøfolk. Det var heller ingen liten, gammel eller synkeferdig balje som forliste. Den russiske marinens flaggskip hadde en lengde på drøye 100 meter og skuta hadde forlat beddingen kort tid før toktet. Havariet skjedde fordi kaptein Pavel Mikhailovitsj Treskin så fatalt overså lyssignalet fra Oksøy fyr utenfor Kristiansand.
Havna: Ryvingen - trivelig fyr
Ryvingen, landets sydligste fyrstasjon, har på mange måter kommet i skyggen av Lindesnes, landets nest sydligste stasjon. Årsakene er åpenbare: Nabofyret Lindesnes ligger på fastlandet, har bilvei helt fram, innlagt vann og framifrå flotte toalettfasiliteter.
Slik er det ikke på Ryvingen. Fyret ligger på ei øy og dessuten er de sanitære forhold kummerlige. Derfor vil fyrstasjonen aldri bli noe attraktivt reisemål for turister som sliter med uggen mage og besværlig prostata. Allerede i havna blir du varslet om fyrets strenge toalettregime.
Kongelig kapring
Sjørøveri på kristelig vis
Danskekongens store problem er at han er ribba for omtrent alle slagkraftige farkoster som kan ta opp jakten på engelskmennene. Løsningen blir å utstede såkalte kaperbrev, der sivile på høytidelig vis får frie hender til å hamle opp med fienden. Ordningen får det sympatiske navnet kaperfart, men i realiteten er dette ikke noe annet enn kongelig velsignet sjørøveri. En broket forsamling av risikovillige kremmere, fallerte skipsredere og formuende embetsmenn – deriblant postmesteren i Kristiansand, stiller med kapital, skuter og muskedunder.
Havna: Loshavn – absolutt uthavn
I dag framstår Loshavn som uthavna som utviklingen dro forbi. Stedet ligger så til de grader bortenfor allfarvei at den lille klyngen med hus aldri fikk del i det såkalte framskrittet den gang byfolk kjøpte opp slitne skipperhus for å omskape dem til fjonge ferieboliger. Hit ble det aldri satt inn lettstelte vippevindu uten sprosser eller montert vedlikeholdsfri fasadekledning i pastellfarger. På et tidspunkt må det ha blitt lagt en slags osteklokke over Loshavn, og lokket ble først fjernet da tanken om bygningsvern for alvor hadde slått igjennom.
Verdens største fyrstasjon
Tragedie og lysglimt
En mørk septemberkveld i 1853 blir det for første gang tent tre fyrlys på én og samme stasjon. Det som tilskuerne på det flate Lista-landet nå er vitne til, har tidligere aldri blitt opplevd av noe menneske. Når alle de tre tårnene er kommet i drift har Lista overtatt det gjeve trofeet som verdens største stasjon. Lysene fra trillingtårnene skal sikre at ingen sjøfarere lengre er i tvil om at her nærmer man seg farlig farvann.
Havna: Borshavn - fargerikt felleskap
Med en fargerik og mangfoldig bosetting er Borhaug en herlig kontrast til det ellers så hvitmalte Sørlandet. De eldste bygningene har innslag av vrakgods og drivtømmer som vinterstormene har brakt med seg. De nyere boligene er i mange tilfeller lik dem man finner i ferdighusfabrikantens katalog. Mellomsjiktet er hus i ulike pastellfarger – disse har en stil som er som snytt ut av en amerikansk forstadsidyll fra femtitallet. På Lista kryr det av hjemvendte emigranter.
Kvinnekamp i brenningene
Stor dåd og livslang ydmykelse
Den lokalkjente kvinnen nøler ikke med å ta kommandoen, hun gir ordre om kursendring og manøvrerer skipet trygt inn i fjorden og derfra videre til Abildsnes. Her kommer det om bord en lokal los som peker ut leia det siste strekket inn til Flekkefjord. Dampskipet er reddet, passasjerene er i sikkerhet og den unge kvinnen blir en snakkis blant britene. Helt spontant blir det organisert en innsamlingsaksjon der pengene fordeles mellom Ingeborg og de modige guttene som seilte losbåten. Når skipet legger til kai i Flekkefjord unner frøken Åsmundsdatter seg en smule luksus. For første gang i sitt liv overnatter hun på hotell. Neste dag drar tjenestejenta tilbake til Varnes fyr. Det er nå problemene tårner seg opp for Ingeborg.
Havna: Hidra - i grenseland
Hidra har på mange måter har fått med seg det beste fra to landsdeler. Innerst i Rasvågfjorden går det ei bru og en kanal som markerer overgangen mellom to ulike typer natur. I øst finner du et høyst gjenkjennelig Sørland med et heller smålåtent landskap rammet inn av noe pjuskete buskas som klorer seg fast i bergsprekkene. Kystlinja er kjennetegnet av glattskurte svaberg og en tidvis forrædersk skjærgård - du ser ikke skjærene under vann før skuta dunker borti. Havna i denne delen av kongeriket heter Rasvåg. I riktig gamle dager var dette bukta for de velstående seilskuteskipperne. Her finner du store hus i to etasjer med kvist og båtnaust til sjekta.